Mijn reis: Cuba

Mijn reis (Cuba) vervolgde zich richting het oosten van het eiland. We reden via Península de Zapata, een moerasgebied. Ook hier zijn verschillende tropische flora en fauna te bezichtigen.

Aan het einde van de middag kwam ik aan in de Varkensbaai, waar ook de de Cueva de los Peces ligt. Dit is een 70 meter diepe cenote. Het was even spannend om hier een bommetje in te maken, maar het water was heerlijk! Aan de overkant van de weg was een klein strandje met rotsen waar gesnorkeld kon worden. Het stonk rondom de cenote en het strandje enorm naar vis. Langs de weg lagen allerlei dode krabben, waar het gebied bekend om staat.

Heb je mijn andere artikel over Cuba al gelezen?

Aan het einde van de dag kwam ik aan in Cienfuegos.

Dit stadje is vroeger door de Fransen gesticht en meteen het enige stukje ‘Frans gebied’ in Cuba. De dag erna maakte ik een stadswandeling. De Franse invloeden zijn aan de gebouwen nog goed te zien. Ik bezocht het theater, het stadhuis, de baai en de kerk, waar net een mis klaar was.

Mijn reis: Cuba Trinidad

Er stond me opnieuw een lange rit te wachten naar Trinidad, wat gesticht is gesticht in 1514. Hier verbleef ik in totaal twee nachten. Dit is een van de meest Cubaanse steden van het eiland en wederom UNESCO werelderfgoed.

Het dorpje bestaat uit straten bekleed met kinderkopjes die wel 500 jaar oud zijn en huisjes uit de 19e eeuw. In het stadscentrum waar de kinderkopjes liggen, mogen geen auto’s rijden. Het is in Trinidad ontzettend warm en benauwd omdat de warmte niet uit de straten weg kan, het een beetje in het binnenland ligt en dit helemaal in het zuiden van het eiland ligt.

Ik verbleef in een Casa Particulares. Dit is of bij mensen thuis, of een soort van Bed en breakfast gerund door een familie.

Kerk in Trinidad
Straatjes in Trinidad
Water bij de El Cubano-waterval bij Trinidad

De tweede dag in Trinidad begon sportief met een hike naar de el Cubano-waterval in de Escambray-heuvels. De tocht wisselde zich af in heuvels en paadjes, midden in de jungle. Onderweg zagen we veel vogeltjes, hagedisjes, termietennesten in de bomen, en zelfs tientallen wespennesten tegen de rotswand. Een stukje verder, bij een hutje in het bos kreeg ik een kruidentheetje gemaakt van citroengras, anijs en nog een blad van een boom. De man die ons thee gaf, woonde in het hutje zonder stromend water en elektriciteit. Maar ik moet zeggen: de thee was heerlijk! Eenmaal bij de waterval aangekomen was het nog een klim naar boven over de rotsen om een prachtig uitzicht over het neerstortende water te hebben.

De rest van de middag had ik (voor het eerst in 7 dagen) een vrije middag!

Ik ben gezellig het dorpje in gegaan. Trinidad is echt een klein doolhof en alle huisjes lijken op elkaar; het is lastig om de straten uit elkaar te houden. In een barretje dronk ik canchánchara, dat is een drankje van bruine Havana rum met limoensap en honing. Erg lekker!
‘s Avonds at ik een oud koloniaalhuis. Het was zo ontzettend bijzonder! De ontvangst was met een glaasje rum, salsamuziek en salsadansers. Daarna kreeg ik een viergangendiner uit wit met gouden servies, heel de avond muziek en er werd naast de tafel salsa gedanst. Natuurlijk kreeg ik ook even snel een lesje! Omgerekend kostte het eten €20,-.

Voor Cubaanse begrippen erg veel, maar in Nederland hebben we daar nog niet eens een hoofdgerechtje voor. Bovendien verdelen ze een fles wijn in 3 glazen, iets wat ze in Nederland ook nooit zouden doen. Alles voelde zo speciaal, van hoe de tafel gedekt was tot de bediening: alsof ik bij de koningin op bezoek was! Het was denk ik wel de leukste avond van heel mijn reis!

De officiële munteenheid in Cuba is de CUP (Cuban peso).

De lange autoritten bleven maar komen. Dit keer naar Camagüey. Vanaf daar werden de ritten alleen maar langer wat wel ruimte gaf om onderweg veel te bekijken en goed uit te rusten.

En geloof me, dat is nodig op zo’n rondreis.

De toren in Manaca Iznaga

Tijdens de lange ritten, was er ook regelmatig een stop. Deze keer bij een oude suikerplantage genaamd Manaca Iznaga. Bij de oude plantage stond een 45 meter hoge monumentale toren van waaruit plantagehouders hun land en slaven in de gaten hielden. In dit gebied woonden en werkten vroeger 14.000 duizend slaven op de plantages.

Camagüey is in 1515 gesticht, maar doordat het te vaak werd aangevallen door piraten, hebben ze het stadscentrum ‘verplaatst’. Het nieuwe centrum richtten de bewoners in als een doolhof om piraten buiten de stad te houden. Ik heb niet veel van Camaguëy gezien, dit was eigenlijk alleen een tussenstop omdat het anders te ver rijden zou zijn aan één stuk naar Santiago de Cuba, wat de volgende stop zou zijn. Dit vond ik (naast Trinidad) de meest Cubaanse stad van het eiland. Voordat Havana de hoofdstad was, was dat Santiago de Cuba.

Mijn reis: Cuba Santiago de Cuba

Nu is het de tweede stad van het land. Het is minder toeristisch dan Havana maar ook hier is veel moois te bezoeken. Wie van salsadansen houdt of het wil leren, zit hier goed. Ik verbleef in een mooi, oud hotel, midden in de stad en tegenover het een kathedraal oudste huis van Cuba. In het centrum van de stad zijn veel mooie gebouwen te vinden, maar buiten het centrum lijken de woonwijken erg op sloppenwijken. Dit is zeker goed te zien vanuit het dakterras van het hotel.

Een van de leukere dingen aan Santiago is dat er op veel plekken muziek wordt gemaakt en gedanst. Zelfs in auto’s die door de stad rijden. In Santiago was het erg warm en benauwd, ondanks dat de stad vrijwel aan de kust ligt.

De tweede dag in Santiago begon met een stadstour met een stop bij het plein van de revolutie.

Uitzicht vanaf El Morro in Santiago de Cuba

Daarna een bezoek aan het voormalige huis van de Bacardi familie en de Moncado-kazerne, de tweede belangrijkste kazerne van Cuba, waar de kogelgaten uit de tijd van de revolutie nog goed te zien waren. Ook een stop aan een van de belangrijkste begraafplaatsen van het land, waar de as van Fidel Castro en José Marti (nationale held en vader des vaderlands) in tombes liggen, kon niet ontbreken. De oprichter van de Buena Vista Social Club ligt hier ook begraven. Als laatste stop bracht ik een bezoek aan het fort El Morro, gelegen in de baai van Santiago. De Spanjaarden bouwden dit fort vroeger om aanvallen van piraten te kunnen weren. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de baai van Santiago.

Wil je nog meer weten over mijn reis door Cuba, dan kun je hier klikken om verder lezen. Heel veel lees plezier!!

Mijn reis: Cuba
Volg:
Sanne van de Boomen

Mijn naam is Sanne. Op dit moment studeer ik journalistiek aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Schrijven, zoals hoort bij het vak journalistiek, is altijd al een van mijn passies geweest. Niet alleen schrijven; ik ben gek op reizen, dagjes weg en natuurlijk ook eten.